loading...
تورهای مسافرتی
shbi بازدید : 3 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (0)

 

بازتاب مثبت مذاکرات ژنو

 

 

هر چند عدم اطلاع‌رسانی درخصوص جزئیات مذاکرات هسته‌ای باعث شد تا توجه تحلیلگران سیاسی و رسانه‌ها معطوف به گمانه‌زنی درخصوص توافقات احتمالی و همچنین بسته پیشنهادی تهران در گفت‌وگوهای صورت‌گرفته باشد. در این ارتباط محمدجواد ظریف اعلام كرد: مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث‌ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم، اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره‌برداری‌های زودگذر تبلیغاتی. ازسوي ديگر، یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا گفت که واشنگتن به دنبال دور جدید مذاکرات دلگرم‌کننده با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش در حال سبک و سنگین کردن پیشنهادی برای کاهش فشار تحریم‌ها به تهران از طریق پیشنهاد دادن دسترسی ایران به میلیاردها دلار درآمدی است که مسدود شده است؛ به شرطی که دولت ایران گام‌های مشخصی را برای کاهش برنامه هسته‌ای‌اش بردارد.
واشنگتن به دنبال آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران 
دنیای‌اقتصاد- پایان مثبت و امیدبخش مذاکرات دو روزه ژنو که همزمان با موافقت کنگره برای آغاز به کار دولت آمریکا بود، موقعیت دولت آمریکا را برای اتخاذ تصمیمات گام به گام در خصوص برداشتن تحریم‌ها در وضعیت دشواری قرار داده است. در واقع یکی از مشکلاتی که در محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکا بارها به آن اشاره شده، این است که در چه مقطعی از توافق با ایران باید با کاهش تحریم‌ها به گام‌های عملی ایران پاسخ داد و اگر ایران گام‌های لازم برای رفع آنچه غربی‌ها به آن نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند، بردارد، آمریکا در برابر این گام‌های ایران باید چگونه عمل کند. 
در همین خصوص یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا گفت که واشنگتن به دنبال دور جدید مذاکرات دلگرم‌کننده با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش در حال سبک و سنگین کردن پیشنهادی برای کاهش فشار تحریم‌ها به تهران از طریق پیشنهاد دادن دسترسی ایران به میلیاردها دلار درآمدی است که مسدود شده است به شرطی که دولت ایران گام‌های مشخصی را برای کاهش برنامه هسته‌ای‌اش اتخاذ کند. 
به گزارش «ایسنا»، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از این مقام عالی‌رتبه آمریکایی نوشت: چنین طرحی که بر اساس آن آمریکا می‌تواند به تدریج دارایی‌های ایران در خارج را از حالت مسدود خارج کند دارای ریسک‌های سیاسی و دیپلماتیک لغو تحریم‌ها که می‌تواند توسط ائتلاف متنوعی از کشورها بر سر آن توافق حاصل کند، نیست. این اقدام علاوه بر آن به باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا انعطاف‌پذیری می‌دهد تا به پیشنهادهای ایران که در جریان مذاکرات ارائه خواهد شد واکنش نشان دهد، بدون اینکه رژیم تحریم‌های جهانی را که این کشور سال‌ها برای اعمال آن تلاش کرده بود، متزلزل کند. 
در همین ارتباط و طبق گزارش بلومبرگ، ۵۰ میلیارد دلار از پول ایران در بانک‌های سراسر جهان مسدود شده‌ که این اقدام به خاطر تلاش‌های کاخ سفید و وزارت خزانه‌داری آمریکا است. چند مقام دولتی آمریکا به جفری گلدبرگ، خبرنگار بلومبرگ گفته‌اند‌ که آماده‌اند به مذاکره‌کننده‌های ایرانی که در حال حاضر در ژنو هستند پیشنهاد دسترسی به دست‌کم بخشی از این پول را در ازای دریافت امتیازاتی از برنامه هسته‌ای ایران بدهند.این ایده برای اولین بار از زبان مارک دابوویتز، یکی از کارشناسان تحریم‌های ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی ـ از اندیشکده‌های تندرو آمریکایی ـ گفته شده است. دابوویتز که مدیر اجرایی این اندیشکده تندرو هم هست اولین بار این ایده را در یک محفل خصوصی در هفته گذشته پیشنهاد داده بود؛ از آن زمان به بعد، این ایده به وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید نفوذ کرده است. 
همچنین ری تکیه کارشناس روابط خارجی آمریکا در این زمینه اظهار كرد: کاخ سفید می‌تواند از چشم‌انداز اعمال تحریم‌های بیشتر به عنوان ابزاری در مذاکرات استفاده کند. به گفته وی ایرانیان همواره یک اهرم در مذاکرات دارند و آن متوقف نکردن غنی سازی است. پس آمریکا نیز باید اهرم خودش را داشته باشد. 
اما به گزارش نیویورک تایمز این مقام آمریکایی گفت که این طرح هنوز در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا تحت مناظره قرار دارد و ادامه داد: اگرچه مذاکرات ژنو که روز سه‌شنبه و چهارشنبه انجام شد دستاوردی به همراه نداشت، ولی مقامات ایرانی صادق‌تر از مذاکرات دیپلماتیک گذشته بودند مخصوصا در مذاکرات مستقیم بین دیپلمات‌های ایرانی و وندی شرمن نماینده آمریکا. 
این مقام آمریکایی گفت که اکنون اگرچه دولت آمریکا با حسابگری پیچیده‌ای درباره آینده تحریم‌ها روبه‌رو است، سعی می‌کند سنا را بر آن دارد که رای‌گیری درباره یک طرح جدید برای تشدید تحریم‌ها علیه نفت ایران را تا دور بعدی مذاکرات در ۷ نوامبر به تاخیر بیندازد. وی گفت که این کار ممکن است دشوار باشد، زیرا ایران قول تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را نداده است و حداقل به طور علنی طرحی را برای برچیدن تاسیساتش ارائه نکرده است. 
در این خصوص نیویورک تایمز گزارش داد که با این وجود لحن جدید و مثبت مذاکرات باعث شده است تفکر جدیدی در واشنگتن درباره چگونگی کاهش فشارها به تهران، البته نه بلافاصله و به صورت تدریجی به وجود آید، به شرط اینکه ایران واقعا مصالحه کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 68
  • بازدید سال : 130
  • بازدید کلی : 644